Casey Newton fasst den Start und Aufstieg von Threads, dem Twitter-Klon aus dem Hause Facebook, äh, Meta zusammen und verweist aber auch auf das Nachlassen des Interesses.
The outsized success that followed — Threads was the fastest app to hit 100 million downloads, and later blew past 150 million — came as a surprise to almost everyone involved. That includes the app’s makers at Meta, who hadn’t built a homegrown hit this big since Facebook itself.
Casey Newton
Hut ab an die Technik dahinter. 100 bzw. 150 Millionen User in so kurzer Zeit so problemlos abfangen, ist schon eine Leistung an sich. Die technische Leistung ist aber die eine Sache, die Vermarktung, sowie Sinn, Zweck und Nutzen der Sache, eine andere.
As the early enthusiasm for Threads begins to fade, Meta is facing more questions about whether the app is here to stay. The analytics firm SimilarWeb estimated that Threads users had fallen from 49 million people 10 days ago to 23.6 million today, with time spent in the app declining from an average of 21 minutes per day to 6 minutes during the same period. […] In the New York Times, Mike Isaac noted that the notorious flop Google+ once claimed 90 million users, only to fall apart shortly after reaching those heights. I thought the comparison was worth raising: every social network struggles to retain users over time, and the bare-bones, 1.0 version of Threads displays little on the surface to suggest how it could overtake a much more established rival like Twitter.
Casey Newton
Das ist der Einstieg in den Artikel von Casey Newton. Tatsächlich argumentiert er in weiterer Folge, warum er hofft, dass Threads Twitter und seine Klone ablöst, aber das hat mich weniger interessiert. Verbleiben wir also an der Stelle. Wenn Threads es schafft, die Userbase zu vergrößern, ist das gut für Threads. Mark Zuckerberg selbst hat festgestellt, dass es jetzt nur noch ums Halten und Erweitern der Userbase geht. Gelingt das, gewinnt Threads.
The focus for the rest of the year is improving the basics and retention […] It’ll take time to stabilize, but once we nail that then we’ll focus on growing the community. We’ve run this playbook many times (FB, IG, Stories, Reels, etc) and I’m confident Threads is on a good path too.
Mark Zuckerberg
So sehr all das nach einer tollen Leistung klingt, die das Zuckerberg-Team da hingelegt hat, so sehr muss man solche Daten aber relativieren. Dass Threads 100 Millionen User in den ersten Tagen verzeichnen kann, ist primär dem etablierten Netzwerk Instagram zu verdanken, das mit über zwei Milliarden Usern in einer ganz anderen Liga spielt. Wurde Threads auf Instagram beworben? Wenn ja, dann reden wir hier von einer Conversion von etwa 4,5 Prozent. Oliver Reichenstein, in letzter Zeit wieder sehr aktiv, was mich umso mehr freut:
That it attracted 100 Million people sounds great, but it is not a surprise: it pushed 2.3 Billion monthly active Insta users to use a new feature. Statistically it performed as expected: 5% checked it out then slowly dropped it. Brands, opportunistic tech influencers and Instaprominence get likes, but that mechanism is fading, too. Everybody else: 1-2 likes. It doesn’t have any character. Lots of tik-tok clips, Insta, Twitter, Mast cross posts and cheap wisdoms. Strong G+ vibes. […] Tech celebs now chasing likes on Threads in naked FOMO will jump off as soon as their likes dried out. But economincs professors getting drunk on their new likes, shamelessly applauding Threads after criticizing Facebook’s dirty tactics for years—that turns me into Susie Green.
Oliver Reichenstein
Alles gesagt.